"Culpabilitzar el ciutadà" l'editorial de Jordi Sebastià a l'Un Dia Més

Ahir vam viure un revés a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, però només és un set d'un partit, que la normativa guanyarà. I és que per molt que la justícia torni a fer de legislador, la realitat és que la decisió d'establir aquestes zones amb menys CO₂ no és una decisió de cap ajuntament, ni tan sols de l'estat. És una ordre de la Unió Europea. I el que diu Europa (malgrat que algunes togues negres no hi estan d'acord i preferirien que no es toqués ni un sol pèl de l'autonomia sobirana de l'estat) va a missa.


A tot estirar, aquestes zones de baixes emissions s'hauran d'aplicar a partir de l'any vinent a la ciutat de Lleida, i crec que molta gent – i, en primer lloc, el món polític- no és conscient dels canvis que comporta en la mobilitat del territori. Sense un bon sistema de transport públic per a arribar a la ciutat i per circular a dins d'ella, no té cap sentit una zona de baixes emissions, que s'ha de fer tant sí com no.


Esperar el "manà del cel" en forma de subvencions per a comprar vehicles privats adequats a les necessitats és absurd. Què és més barat, comprar un cotxe elèctric per a cadascun dels 400 mil ciutadans que d'una manera o altra circulen per la ciutat (compto els 140 mil veïns, més la gent que viu a l'entorn) o fer un veritable sistema de transport públic que connecti pobles, barris i la resta de ciutats del territori?


La resposta sembla òbvia, no? Però aquí entra la mandra política. Sí, la mandra política, repeteixo. És millor fiar-ho tot a l'individu. Assegurar al ciutadà que el que ha de fer és canviar-se el cotxe o anar amb bici o patinet (molt divertida la imatge d'un senyor de 70 anys que no ha anat mai en aquest tipus d'instrument, per exemple, venint a Lleida des de Rosselló per a anar al metge). En resum, culpabilitzar al ciutadà per no tenir mitjans no contaminants, però no explicant que a occident existeix una cosa que es diu tren, bus i tramvia, que no tothom va en bicicleta i que la majoria confia en el transport públic.


Després, durant les eleccions encara vendrem la moto de quatre autobusos insuficients, dos pàrquings més i una mica de diners per fer educació viària. I això no va de colors. Ho han fet i ho fan tots els partits polítics que han governat al país.


Doncs tinc una mala notícia: la Zona de Baixes Emissions arriba en menys d'un any, i ningú ha fet res per resoldre el maldecap que li ve a la ciutadania. 

Al utilizar este sitio web, aceptas nuestra política de cookies. ×
arrow_upward