Notícies

Un estudi de la UdL revela que el 15% d'escoles catalanes no actuen en diversitat cultural

El treball constata que els centres que sí ho fan ho aborden al currículum

Un 15% de les escoles catalanes no realitza cap acció o activitat relacionada amb la diversitat cultural. Aquesta és una de les conclusions de l'estudi La diversitat cultural i religiosa als centres d'infantil i primària de Catalunya que el Grup de Recerca Anàlisi Social i Educativa (GRASE) de la Universitat de Lleida ha dut a terme durant el 2015 en els 380 centres d'infantil i primària existents el curs 2013-2014, segons dades de la Generalitat de Catalunya.

Els investigadors han constatat que un 78% dels centres que no actuen en diversitat cultural argumenten que no ho fan perquè no en tenen, mentre que un 3,4% afirmen que no és necessari fer res en aquest àmbit. El professor Jordi Garreta, responsable de l’estudi, considera un error aquest posicionament "han de treballar per la societat diversa que els seus alumnes es trobaran".

Pel que fa al 85% de les escoles que sí que treballen aquesta temàtica, un 60,3% ho fan al currículum, un 32% organitzen jornades interculturals, un 27% adapten els menús i un 10,5% aborden la diversitat religiosa.

Aquestes són les actuacions que més s'executen en diversitat cultural i que són més comuns en els centres que reben suport extern per treballar la diversitat i en els què comptem amb més presència d'alumnat forà. Les accions menys usuals són les conferències (0,8%), l'adaptació curricular (1,1%), els projectes internacionals (1,3%) i la mediació intercultural (1,6%).

Les escoles que incorporen la interculturalitat en les àrees del currículum ho fan principalment en l'assignatura de medi, un 42,9%, seguida de la d'ètica/valors socials, un 25,3%, i de religió, un 22%, tot i que gairebé un 24% asseguren que ho fan de forma transversal, és a dir, en diferents matèries.

L'estudi, finançat en la convocatòria d'Ajuts a projectes de recerca en l'àmbit de la diversitat religiosa de l'AGAUR, també va preguntar si els centres impartien classes de llengua o de cultura d'origen de les famílies/alumnes estrangers. Només el 6,9% ho fan i, majoritàriament, en horari extraescolar. D'aquests, el 84% fan àrab i el 12% xinès. Respecte si es feien classes sobre cultura i/o llengua gitana, només el 0,3% ho oferien, també com activitat extraescolar.

Finalment, i pel que fa a la formació dels docents per atendre la interculturalitat, la majoria de centres, un 77,9%, creu que és suficient, un 15,5% insuficient, i un 2,4% que no els cal. Val a dir però que el 18,7% dels centres que l'han considerada insuficient, són les escoles amb més d'un 20% d'alumnat d'origen estranger.

Respecte a les temàtiques, en primer lloc apareix la necessitat de formar-se en la cultura de les famílies/alumnes presents a l'escola. Així ho expressen de forma espontània un 28,7%. La següent temàtica que es demana és la resolució de conflictes (21,8%), seguida de l'adaptació del currículum a la diversitat cultural (15%). Un 21,8% dels enquestats, però, afirma que no necessiten cap formació, tenint a veure aquesta resposta amb la major o menor presència d'alumnat d'origen estranger.

Afegeix un nou comentari

CAPTCHA
Aquesta pregunta serveix per evitar el spam.