Notícies

"Propera Estació, Lleida", l'opinió de Jaume Moya, diputat dels Comuns al Congrés dels Diputats

L'any 2003 naixia el Pla especial de l'estació de Lleida, aprovat per la Comissió Territorial d'Urbanisme. El projecte aprofitava l'arribada de l'Alta Velocitat a la ciutat per transformar l'estació del ferrocarril, de manera que deixés de ser una barrera entre el centre urbà i els barris del nord, i es transformés en un veritable eix de comunicació, prolongació de l'eix comercial i instrument de desenvolupament habitacional, logístic, comercial i hoteler. Alhora, seria un motor per acabar amb la degradació urbanística que envoltava la zona, permetria el trasllat de l'estació d'autobusos, potenciant la intermodalitat entre mitjans de transport, i l'ampliació d'oferta de sòl de zona verda, d'habitatge (un 40%de protecció oficial), d'oficines i d'hoteleria de la capital del Segrià. Tota aquesta il·lusió de cohesió urbana, social i dinamitzadora s'ha anat apagant amb el pas dels anys La ineptitud de passar de les paraules als fets per part de totes les administracions responsables (Paeria de Lleida, ADIF i Generalitat de Catalunya), i el desviament de la mirada cap a altres projectes urbanístics, especialment el de Torre Salses, ha portat a que 15 anys després el Pla estigui desat i oblidat en algun calaix. La tornada al Govern espanyol del partit socialista, el mateix que governa a la ciutat, va semblar que podria suposar un renaixement del Pla. Més encara quan el Paer en Cap anunciava, en la presentació de la seva candidatura a les municipals de 2019, que el Pla seria"la prioritat del govern"... Però la publicació de la Llei de Pressupostos de l'Estat des del Govern central ha tornat a deixar-ho en via morta: a banda de situar la província de Lleida a la cua de les inversions de l'Estat, no hi ha ni rastre de cap partida que contempli la recuperació del Pla Estació.
Des del sentit comú, i des de la voluntat de sumar pel progrés, molts seguim defensant les bondats del Pla Estació de Lleida com a model de creixement de la ciutat (a diferència de les opacitats i fortors d'altres projectes urbanístics) i que la suma de voluntats polítiques és la principal empenta que li cal. Posem-nos-hi i que, aquest cop, fem que Lleida no perdi aquest tren.

Jaume Moya i Matas,
Diputat dels Comuns al Congrés dels Diputats per Terres de Lleida, Alt Pirineu i l’Aran.

Afegeix un nou comentari

CAPTCHA
Aquesta pregunta serveix per evitar el spam.